Siła i zalety marketingu medycznego

W dobie informatyzacji i poniekąd życia toczącego się online, ciężko nie istnieć w tym świecie.

Sami prowadzimy profile, mamy e-mail, czy korzystamy z komunikatorów. Jak to można przełożyć na działalność usługową, lub jakie korzyści i możliwości może nam dać zaglądniecie do cyberprzestrzeni jako placówka medyczna? Wiadomo, że strona internetowa to już podstawa funkcjonowania, nawet najmniejszej firmy czy jednostki świadczącej usługi. Fanpage, logo, socjal media, aktualizacje statusu, relacje z wydarzeń. Tak to ogromne możliwości, nie tylko szeroko rozumianej reklamy czy marketingu, ale przede wszystkim szeroko pojętego istnienia. Pełni rolę budowania marki, zaufania potencjalnych klientów oraz tworzeniu relacji z tymi którzy nas już odwiedzili. Czy takie działanie ma sens dla jednostek medycznych?
Tak ! Zdecydowanie. Przychodnie, gabinety stomatologiczne, rehabilitanci, dietetycy , fizjoterapeuci, psychoterapeuci. Lista jest długa. To przecież istniejące przedsiębiorstwa, dla których właśnie najważniejszym i podstawowym czynnikiem działania jest pacjent. I pomimo iż, Ustawa o działaności leczniczej z 2011 r.(Dz.U.z 2011 roku. Nr 112 póz. 654) utrzymała zakaz reklamowania prowadzonych praktyk lekarskich, to naprzeciw wychodzi nam marketing medyczny. To on spełnia warunki informowania pacjenta o świadczonych usługach, ukazuje mocne strony gabinetów i przychodni, które dają zaufanie i obiecują spełnienia warunków oczekiwanej opieki. Nie ma co ukrywać rynek konkurencji także w świadczeniu usług medycznych jest ogromny. Marketing medyczny służy wykreowaniu marki, budowaniu relacji z pacjentem. Daje możliwości szybszego kontaktu, informuje o ofercie, opiece, naszych kwalifikacjach co w efekcie przekłada się na wzrost zainteresowania oferowanymi usługami, zdobyciem pacjentów, pozycji na obecnym rynku usług medycznych oraz wzrostu sprzedaży i świadczenia usług przez placówkę oferowanych. A przecież głownie to jest naszym celem obok niesienia profesjonalnej opieki i rozwoju.

Marketing medyczny co to jest?

Podzielić można go na dwa podstawowe rodzaje kierując się docelową grupą odbiorców. 

Marketing dotyczący obrotu towarami, czyli pozyskiwanie nowych odbiorców przez sklepy medyczne czy apteki. Gdzie odbiorcą informacji o ofercie jest pacjent. Marketing usług medycznych, opierający się na pozyskiwaniu nowych pacjentów, objęciem ich kompleksową opieką a istniejących zatrzymanie na dłużej w naszej placówce. Daje on nam korzyści w postaci budowania długotrwałych relacji, zaufania i marki, co jest istotnym warunkiem istnienia na rynku, szczególnie funkcjonując na takim gruncie jak opieka medyczna. Bo nasi klienci, pacjenci pod nasza opieka oddają przecież swoje zdrowie, coś bardzo cennego, co dodatkowo jest bardzo wysokim czynnikiem wyboru odpowiedniej palcówki, usługi czy fachowca. Jak trafić do pacjentów i wzbudzić ich zaufanie? Zachęcić do skorzystania z naszych usług? Na pewno jako pierwsza rzecz należy przedstawić nasze kwalifikacje, miejsce oraz dane kontaktowe i oferowane usługi. Jak je przekazać? Oczywiście za pomocą elementów marketingu medycznego.

Elementy marketingu medycznego

Strona internetowa - Strona www to klasyk, podstawa, fundament. Każda szanująca się placówka powinna ją mieć. No tak, ale ta strona musi także spełniać odpowiednie warunki, by jej istnienie dawało wymierne rezultaty. Co składa się na taką idealna stronę? 
Dla pacjenta ważnymi elementami strony internetowej jest jej przejrzystość i czytelność. Dobrze widoczne dane kontaktowe, mapka dojazdu, opinie a także oferta i informacje dotyczące świadczonych usług. Świetnym elementem jest przybliżenie personelu, opis poszczególnych lekarzy czy specjalistów, oraz zdjęć gabinetu. Jak często zdarza nam się nagła sytuacja, która wymaga opieki? Bo „nasz” dentysta wyjechał na urlop i szukamy pomocy doraźnej tu i teraz. Co kieruje naszym wyborem ? Konkretne informacje, bliskość, dostępność, pozytywne opinie. To te czynniki sprawiają i decydują o wyborze usługi. Funkcjonalność strony, oferta, numery kontaktowe, chaty, mapa dojazdu, kontakt przez email. Responsywność- to absolutna konieczność! Ile razy przeszukujemy informacji na telefonie. Tak! urządzenia mobilne muszą wyświetlać stronę i to gwarantuje nam responsywność - dostosowanie strony internetowej do przegladania na urządzeniach mobilnych takich jak telefon komórkowy czy tablet. Statystyki przekonują, od 60% do 70% to właśnie aktywność na urządzeniach mobilnych. Tu należy zadbać o prawidłowe wyświetlanie wszystkich informacji zawartych na stronie internetowej oraz przejrzystość i czytelność. Niedziałająca strona mobilnie w dużej mierze przyczyni się do spadku zainteresowania a tym bardziej powrotu na witrynę w poszukiwaniu informacji.

Content - czyli prosto i zrozumiale. Tak! medycyna oraz pokrewne jej dziedziny używają naukowego języka. Tu powinien być jasny i zrozumiały dla laika, zawierający najważniejsze informacje, odpowiadające na pytania jakich szuka pacjent.

Logo - Marki najczęściej kojarzymy z logiem. Znak identyfikacyjny, bo tak można określić logo firmy. Ładne, z pozytywnym przekazem i łatwe do zapamiętania. Rzucające się w oczy i rozpoznawalne.To cechy idealne. W przypadku sieci punktów niezbędne do nakreślenia na mapie. Większość wykorzystywanych w pracy rzeczy jeżeli to pozwala możemy oznaczyć naszym logo. Dzięki czemu zostanie na trwałe w pamięci pacjentów.

Portale społecznościowe - Tutaj pole naszego działania poszerza się i dociera do ogromnej ilości potencjalnych pacjentów. To dzięki portalom społecznościowym zbieramy opinie i recenzje, tak dobre jak i złe, ale to jeden z aktualnie najbardziej rozbudowanych elementów marketingu.
Aktualności, aktualizacje, relacje to wszystko tworzy całość ogromnej maszyny odpowiedzialnej za rozwój i działalność poszczególnych przedsiębiorstw, osób czy wydarzeń. Daje poczucie bliskości i niejako wspólnego uczestnictwa, gdy w jakiś sposób nas wiąże np. problemem, tym bardziej budzi zainteresowanie i „śledzenie” nowości, oferty, promocji. Jednym słowem zatrzymuje pacjenta na dłużej zapraszając do swojego świata.

Korzyści marketingu medycznego

Można by rzec, że to branża gdzie „fachowiec sam się obroni”, pewnie coś w tym jest. Jednak to, że większość osób coraz świadomiej i z większą dokładnością podejmuje decyzje. A w szczególności jeżeli ma to na uwadze ich zdrowie, już brak wiadomości o naszej działalności przyniesie nam szkodę. 
Ogromny dostęp do informacji, robiony research przed podjęciem właściwego działania. Jak? , właśnie za pomocą internetu! Jest to wystarczającym dowodem, by zaistnieć w tym świecie. Kolejna z bardzo ważnych rzeczy to budowanie pozytywnego i zaufanego wizerunku na rynku usług medycznych. Oczywiście jest to także forma pozyskiwania nowych pacjentów, ale również utrzymywanie relacji z obecnymi. Powyższe elementy budują markę a pacjenci, czy klienci przywiązują się do marek. Wracają do nich i są im wierni.